Wednesday, June 01, 2016

46 år sedan idag

Det var den första Juni 1970 det hände. Färden till det nya landet Etiopien, För första gången skulle jag flyga och lämna hemlandet för 2 år i Afrika. För en pojke som snart skulle fylla 8 år låg det nära till hand att det var ungefär som Tarzan, dvs mycket djungel och svinga sig i lianer. Det blev inte så många lianer och djungler som jag trodde men det blev så mycket mer.

Som jag minns det tog resan en dag. Från Landskrona där vi bodde tog vi oss över till Köpenhamn troligen från Bulltofta men det minns jag inte riktigt. Jag visste inte hur jag skulle reagera på flygning. Man hade ju inte mycket referenser. I den svartvita TV hemma hade jag nyligen följt Apolloraketernas färder men nu var det på riktigt.

Vi flög först till Milano. Antagligen för att det var med Allitalia vi flög med. Över alperna började luftgroparna på allvar och jag tyckte det var mycket obehagligt. Jag det blev faktiskt grunden till min flygrädsla som jag kämpat mig igenom livet. Numera är det mycket bättre men under många år var det ingen höjdare att flyga men det är ju det enda effektiva sättet att se världen.

Ja, resan gick vidare och jag tror att den sedan gick direkt till Addis Abeba, Etiopiens huvudstad. Jag har minne av andra resor med mellanladningar i Khartoum och Asamara. Sista resan hem 1973 stannade pappa och jag i Kairo.

När jag tänker efter kan vi inte ha kommit fram till vår slutstation Assella samma dag. Det var nog övernatnting i det sk guesthouse hotellet. I vilket fall så när vi kom fram till Assella så var jag mycket trött och jag tror det berodde mycket på höjdskillnader. Vi var högre upp än Kebenekaise och det tog några dagar att vänja sig vid det annorlunda lufttrycket.




No comments: