Tuesday, July 11, 2017

Vi lämnar Nürnberg och kör söderut.

Så var det dags att lämna. Vi tog taxin ut till verkstaden och bilen var klar. Räkningen var saftigt men det var bara att betala.

Vi körde söderut. Vi stannade bla på en Autobahnskyrka. Endast i Tysklands finns detta fenomen. Trevlig rastplats med denna pyramidformade kyrka.

Vi fortsatte söder och passerade bla avfarten till SAP:s HK i Walldorf. Inte så långt senare vid höjd med Baden-Baden märkte jag att bilen inte längre svarade på gasen, Då var vi på autobahn men jag lyckades köra av denna gång till en mindre väg.  Bilen stod nu still igen. Vi hade nu hoppats kunna komma fram till vårt hotel i Lausanne, Schweiz. I princip var vi överens att ta oss hem med bärgning och hyrbil.

Efter att ringt If :s utlandstjänst kom bärgare som direkt såg vad som var fel. Detta fixar jag. Jag har en verkstad. Vi kör dit. Jag hade inte förväntad mig en bärgare med egen verkstad. (4:e generationens Schindler).

Han bytte fästet till turboslangen och provkörde. Jag frågade om vi vågade köra till Schweiz. Javisst var svaret. För 20 Euro var det fixat.

Vi bestämde oss för att köra vidare mot Scweiz. Innan vi passerade gränsen fick vi köpa ett klistermärken för att komma vidare. Ca 400 Sek.

Vi körde igenom ett mycket vackert område i Schweiz. Ett antal dalar och tunnlar. När vi kom fram till Lausanne var kl nästan 23. För att hitta rätt krävdes telefonguidning med hotellet. Till slut kom vi fram till hotellet som ligger mitt emot centralstationen. Vilken dag.


Autobahn kirche


Stopp


Verkstadsturism


Det nya fäste till turboslangen

No comments: