Saturday, March 22, 2008

Hälsoslinga i Södertälje

Här blev det stopp i slingan, bara att backa.

Från broarna
Utsikt från Saltsjöbron.



Ett fartyg vid slussen


En del av Södertälje stad där jag startade.


Nu är det helg igen. En av fördelarna med att ha bil att man lätt kan komma ut och besöka olika ställen. Dagens utflykt blev hälsoslingan i Södertälje. Har knappt varit i Södertälje och att gå en sk hälsoslinga är ju ett bra koncept att hitta nya vägar och få lite fysisk rörelse.

Slingan går delvis igenom själva staden. Som stadsreklamen säger har Södertälje ett riktigt centrum. Slingan är på 7 km. Temperaturen var kring nollan och blåsigt med snö. Solen tittade dock delvis fram och hjälpte ihop det hela.

Efter att irrat lite i stan med bilen hittade jag en parkeringsplats vid en av slingans punkter nära den sk Hebbevillan. Därifrån startade jag felaktigt och gick en tvärförbindelse efter misstolkning av skyltarna i den för mig nya staden. Passerade Slussen och badanläggningen Sydpoolen och gick en bit till jag kom nära Saltsjöbron. Vid bron hade slingskonstruktörerna satt upp en skylt som då U-svängar åt båda hållen. Lite förvirrande men efter samtal med lokala experter förstod jag hur jag skulle gå över Södertälje kanal. Kanalen är fin och det finns en hel båtar förtöjda.

På andra sidan bron kunde man se Scaniafabriker och andra produktionsanläggningar. Enligt kartan skulle jag göra U-sväng under bro. Det gick bra tills jag mötes av en skylt uppsatt som sa att gångvägen var avstängd pga byggande av en ny bro fram tom 2010! Det fanns ett telefonnummer i Danmark som man kunde ringa men det var bara att ge upp så jag fick delvis gå tillbaka på ett annat sätt längs Södertälje.

Tillbaka till parkeringsplatsen bestämde jag att det fick räcka för denna gången. Kanske blev de 4 km.

No comments: