Saturday, April 19, 2008

Mer än 50 generationer bort

2006 så gav jag bort lite DNA till en databas för genetisk släktforskning. Var inne idag för att se om några släktingar hade identifierats. Stor nitlott. Se länk och välj match nr 19, det är alltså jag. Klicka vidare på knappen TMRCA. Om jag fattar det hela rätt så måste man mer än 50 generationer bort för att ha någon form av sannolikhet att en släkting finns i denna databas.

Genetisk släktforskning kan vara ett komplement till traditionell släktforskning. Tekniken är dock ny och det är inte så många med ännu.

2 comments:

Anonymous said...

Det var så komplicerat så fattar inte ett jota. Jag tycker barnen skulle likna föräldrarna och då skulle det inte behövas mer än 2 generationer. Men jag har nog inte fattat pointen.

Skogsstjärna said...

Hej! Kul att du hittat till Kaspers gårdshundsblogg! Kanske Nisse dyker upp på Drottningholm imorgon?
Hade ingen aning om att man kunde använda DNA till slätforskning. Databasen måste väl växa till sig en del för att det ska bli nåt att ha.
Vi bodde förresten i Solna innan vi flyttade till Vellentuna.