Monday, December 14, 2009

Requiem över basstationsfabrik

Under 00 och 01 arbetade jag som konsult på Ericssons 3G-enhet i Kista. Jag hade då också förmånen att besöka den då nyinvigda fabriken i Gävle där man satte samman de allra första basstationerna för 3G (även kallad UMTS mm). Fabriken var då mycket tom. Uppdraget för mig och andra låg i att förbereda systemstöd för orderläggning, konfigurering av produkter, inköp mm inför den kommande volymanhopningen. Det var en spännande tid. Enl vad jag hörde var hela 3G-projektet större än JAS-projektet. Inga små pengar alltså.

För den nya teknologin fanns många visioner varav en hel del blivit verklighet bla möjliggörandet av det mobila bredbandet. Att videotala med varandra tycks dock inte ha blivit en hit ännu. Under ett besök i Gävle hade jag även förmånen att se den större volymfabriken för 2G (GSM) basstationer, en av dåtidens Sveriges största exportvaror i kr. Imponerande.

Men nu är produktionen snart över av dessa basstationer i Gävle. Just idag lanseras det sk 4G nätet i Stockholm och Oslo. Ny teknik tar över och produktionen flyttas.

No comments: