Tuesday, March 02, 2010

Tisdag kväll i Helsinki

Befinner mig hotellrummet. Uppkoppling ingår. Det är nollgradigt och jag har precis kommit tillbaka efter en liten promenad bortåt riksdagshuset. Idag har busstrejken startat i Finland. Berör dock inte vår buss.

På tv är på en kanal FST5 som mest är på svenska. Finlandsvenska låter glatt och kanske lite ålderdomligt. Och ibland lite annorlunda ordföljder. Tex säger de aderton fortfarande. De är väl bara Svenska akademin som har kvar det i Sverige? Annars är svenska på nedåtgående i Finland. Läser på mornarna hufvudstadsbladet där man kan läsa bla om det. I andra städer tex Vasa kan man tala svenska obehindrat fortfarande men här i Helsinki är det inte lika lätt.

4 comments:

Anonymous said...

Låter bra att du verkar ha det bra i grannlandet :) Du får ta en kurs i finska på kvällarna ifall du ska vara kvar där länge :)
Ha det gott och kram från Anne Catrine

Anonymous said...

Man ser hur viktigt det är med att behärska språk. Finska är lite knepigt dock, det är inte lätt att gissa vad som menas.
Du kan alltså inte göra som jag när tyska ord saknas i min vokabulär: Jag tar ett svenskt ord och förtyskar litegrann, otroligt många gånger stämmer det.
Visst är det läckert när svenska ord uttalas ålderdomligt eller när gamla ord används! Mer sånt.
Tur att du kommer hem ibland och tränar din äktsvenska.
Ha det!
Malin

Anonymous said...

Jag vet att föreningen Norden har fina intensivkurser i finska. Det vare kanske något när Du gjort Ditt första pass i Finland. Det blir kanske förlängning och då kan lite språkkunskaper utöka utbytet rent privat avsevärt. Bara en tanke.
Sköt om Dig/faderskapet.

Anonymous said...

Hej! Träffade en kvinna på Akademibokhandeln i Stockholm, som tipsade mig om att man skulle ta kontakt med en finsk-svensk släktforskarförening i Finland. Var nog enklaste vägen.Förstår att det är tufft att pendla.Hoppas Du hinner ta igen dig mellan varve. Kram mamma