Friday, January 21, 2011

Begravningsgudtjänst för svärmor.

Bloggaren med broder Stefan (numera också bloggare).
En ögonblicksbild över "sittningen".


Gunillas bror Olle håller tal.


Prästen Emma.


Smörgåstårta och bubbel.



Kistan

Kistan

Kungsholms kyrka

Idag så hölls så begravningsgudtjänsten för svärmor i Kungsholms kyrka. Vi blev ca 25 personer som hade anmälts sig och kom. Det blev ett fint farväl.

Prästen Emma var över förväntan och höll ett fint tal och sjöng dessutom fantastiskt bra. Emma hade på kort tid lyckats fånga mycket av essensen av vi hade berättat för henne. Organisten spelade fint på orgeln 2 av de styckena som Victoria valt, "Anthem" och "En tröstevisa".

Att vara med på en begravningstjänst över en person man känt i 20 år är naturligtvis känslosamt. Så ska det vara. Jag tycker Kungsholms eller Ulrika Eleonora kyrka är fin. Det kom också in en hel del ljus under stunden där.

Före gudstjänsten hade jag hämtat beställda smörgåstårtor som tillsammans med Victorias tillagade sallad och inköpt mousserande vin fick stå för förtäran efteråt.

Det blev en fin sittning och god stämning i församlingens lokaler på Hantverkargatan. Gunillas yngre bror Olle höll ett fint tal där han svepte över axplock över Gunillas liv och talade om deras syskonkärlek.

Alla som hörsamats Gunillas önskan om att ge pengar till Läkare utan Gränser skall ha ett stort tack. Säkert kommer det att komma till god nytta för behövande.

Jag tackar min bror Stefan som ordnade med fotograferande samt med all hjälp med diskteknik mm.

All gick bra men nu är man ganska trött.

1 comment:

Anonymous said...

Jag förstår att det var ett känslosamt avsked. Skönt att allt avlöpte väl. Vi tänkte på Er båda under gårdagens eftermiddag. Fint med en bra präst. Betyder faktiskt väldigt mycket. Fina bilder.Jag tror aldrig jag varit i Kungsholms kyrka. Får bli ett besök vid tillfälle. Hälsa Victoria. mamma