Saturday, March 10, 2012

Företagshistoria

Historiska museet i Stockholm

Edward Blom samt VD för Centrum för näringslivshistoria


VD talar om Lars Magnus Ericsson och hans fru.


Reklamhistoria. Ex på livförsäkringsreklam!


Edward Blom med sejdel.



Centrum för näringslivshistoria har sitt säte i Bromma. Det är en medlemsägd organisation där företag kan deponera sina arkiv. Centrumet tar hand om arkivet och utför också uppdragsbaserad företagshistorisk forskning. Exvis finns det en sajt om Ericssons historia och även om glassens historia.


Företagshistoria intresserar mig så när jag så att de hade föreläsning på Historiska museet i onsdag åkte jag dit med Jonny som vad jag förstått har liknande intresse. Dessutom var det annonserat att den mycket underhållande Edward Blom som arbetar på Centrumet skulle tala bla om bryggeriernas historia så det lät lovande.


Ja, det var mycket intressant. Alltid lär man sig nåt. Inte hade jag koll på att starkölen var förbjuden mellan ca 1917 och fram till 50-talet. Det fanns för några hundra år sedan reglerat att nunnor i Sverige fick dricka max 3 liter öl per dag vilket dock var litet jämfört med vanliga dödliga. Edward förklarade att den ölen som han kallade "suröl" låg på nivån av lättöl. Den svenska "surölen" försvann succesivt på 1800-talet när Porter och Lager etablerade sig i Sverige.


Vidare fick vi se en del gamla företagsfilmer bla en film från 1911 som visade på en firmafest för telefonister. De företagshistoriska arkiven är mycket stora. En del finns utlagt på en del sajter som Centrumet har skapat tex för ICA och Ericsson.

1 comment:

Anonymous said...

1955 gjorde jag lumpen i Kristianstad. Då blev det lovligt att dricka starköl. Jag och några kompisar gick till en krog och prövade på nyheten./Pappa