Sunday, June 24, 2012

Försöken att rädda mitt Yahoo Mail

Ca 1997/1998 skapade jag ett mailkonto på Yahoo. Mailadressen var christianp_@yahoo.com. Som ny i Internetvärlden i slutet av 90-talet var det väldigt behändigt med ett gratis webbaserat mailkonto. Varför jag valde Yahoo kommer jag inte ihåg men jag tror att de näst efter hotmail var de största då.

Sedan har jag genom åren använt denna mailadress främst kanske i samband med resor och internationella kontakter, tex i samband med bröllopsplaneringen och resan till Las Vegas 2002 och motsvarande planering och kontakter med släkten i Peru och andra länder. Det har fungerat bra.

Förra året började jag med en app för Yahoomail i samband med att jag skaffade en smartphone. Detta fungerarde också mycket smidigt. Men sedan någon gång i början i året så kunde jag inte logga in varken på mobilen eller webben. Frustrerande, jag hade ju inte bytt lösenord!

Jag började söka hjälp på yahoos hjälpsidor. Jag chattade med dem och använde mig av de olika checkfrågorna för att komma ihåg lösenordet. Till slut så någon på chatsupporten att jag skulle kontakta deras security center i USA. De har "the tools that can help you".

Jag försökta hitta nåt sätt att kontakta Security Center via chatt och mail men det fungerade inte. Jag ringde ett nummer som inte fungerade. Såg på nåt forum att yahoosupporten är ökända när det gäller kontaktbarheten men jag fick tag i ett annat nummer där jag till slut kom fram till någon supportperson i USA (de har ingen support i Sverige).

De sa till mig att jag skulle skicka ett fax till USA med kopia av mitt körkort plus lite andra uppgifter. Äntligen tänkte jag, nu kommer det att lösa sig. Inte så lätt att hitta faxar nuförtiden men jag hittade en på jobbet.

Sedan fick jag efter ett tag mail tillbaka till en alternativ mailadress från dem. Inte hade det hjälpt. Nu  blev det nya gissningslekar över vad mitt passord skulle kunna vara. Jag skickade in massa förslag. Det gick inte!

Visst är det bra med säkerhet för användare men när jag nu gjort precis som de har sagt och skickat över körkortskopia till USA med en hel del uppgifter och verkligen engagerat mig i det hela så hade de kunnat vissa sina "tools"!

Jag frågade om någon hade kapat min mailadress men de sa nej. Vad som egentligen hände får jag aldrig veta.

Det är inte lätt att enskild användare i Sverige att kämpa emot ett stort företag i USA! 15 års mail är bortsopade inklusive bifogade bilder mm. Tråkigt och kanske ännu tråkigare är om folk försöker få tag i mig men aldrig får svar!

Jag har skaffat mig ett nytt webbaserat mailkonto nu; solnabon@gmail.com om ärade läsare vill kontakta mig. Inte för om jag vet om det är bättre men mina affärer med Yahoo är härmed avslutade!

2 comments:

Anonymous said...

Det var ju tråkigt att Du tappat så mycket. Låg Nycander siten också där? Du har väl kvar christian@gemzell.se?

Livet måste gå vidare.

Christian Persson said...

Det har inget direkt med nycander.nu och göra förutom mailkorrespondens med släkt och så. Christian@gemzell.se finns kvar /Christian