Tuesday, July 01, 2014

Stones på Tele2 Arena

Det blev en 7:e gång med de gamla stenarna. Senaste gången 2007 i Göteborg var jag lite besviken. Men jag kunde inte låta bli. Musiken är magisk och rapporter om att Stones är i bra form hade spritt sig till Solna.

Det var också första gången på Tele2 Arena som ligger bakom Globen. 37000 personer var samlade och det var naturligvis fullt. Victoria hade bokat bra sittplatser nära ena hörnan av platsen där de framträde. Tidigare har jag alltid köpt ståplatser till Stones men den tiden är nu över. Man har blivit mer bekväm med åren.

Mycket stora bildskärmar.Hur går det att få så bra kvalitet?  Ca kl 21 drog de igång med Jumpin Jack Flash. Fullt ös från början av 70 åringarna. Klassiker efter klassiker. Ja, jag kan alla låtarna. Klassikerna kallas i fansammanhang för "warhorses". Egentligen var det inga udda låtar alls. Kvällens önskelåt blev "All down the Line".

I det stora hela var ljudet bra men vid några tillfällen uppstod ekoeffekter. Mick Jagger fick höra sig själv som ett eko.

Stora nyheten för mig var när den tidigare Stonesgitarristen Mick Taylor kom in och spelade under Midnight Rambler. Han tog genast kommandot. Som sologitarist är han bättre än Ronnie och Keith. Mick Taylor har harvat runt på småsyltor i många år men nu är han tillbaka. Jag såg Mick Taylor på Fasching för många år sedan. Tiderna ändras.


Tele2 Arena sett från Globen området.

Snart dags

Mick Jagger

Keith Richards


Mick Taylor och de andra


Mick Jagger ute och springer


Dags att packa ihop.


Lämnar Tele2 Arena






No comments: