Monday, February 16, 2015

Några dagar i Landskrona

Landskrona i februari. Tåg ner. Numera tar det ungefär 4 timmar till Lund. När jag låg i lumpen i Kristanstad tog det nästan 8 timmar till Stockholm. Det var innan X2000 kom och på den tiden var det betydligt flera stopp.

Iallafall kom jag fram på torsdag kväll. Det blev ett par öl och macka hos mamma.

På fredagen drog aktiviteterna igång. Det blev 3 rundor till tippen, Inköp av ny matta och underlägg till matta sk halkskydd. Vidare blev det en ny vattenkokare samt justering av telefonsvarare. På den trevliga restaurangen Basilika åt vi lunch.

På lördagen tog vi en lång promenad och satte ljus på pappas grav. Imorgon är det 85 år sedan pappa föddes. Jag saknar pappa mycket.

Mamma och jag var inne på Arkiv Digital där vi var inne och kollade på olika husförhörslängder. Arkiv digital har scannat in massor av kyrkoböcker och andra dokument som nu finns tillgängliga.
Officiellt upphörde husförhörslängderna 1895 men det finns yngre böcker.

I en bok från 30-talet hade prästen listat upp de personer som han rubricerade som "idoter". Det skulle nog ha blivit ett ramaskri om detta blev mera allmänt känt.

Jag läste att min gymnasieskola Gullstrand skall rivas. Endast 45 år gammal har den förfallit i mögel och annat.

På lördag kväll blev det så pizza från den lokala leverantören. Mycket gott.

Söndagen var råkall och blåsig. En vinterdag i Landskrona. Jag tog tåget hem till Solna.


Min morfars föräldrar lille gårdshund utanför fastigheten , ca 1910.


Mamma kollar husförhörslängder.


I vardagsrummet.


Mycket gott vin från Olseni


Mamma på Basilika


Den nya bron vid Nyhamn


Fin dag sommaren 1969. Sommarstället utanför S:t Olof.


Inne på gården.


På tippen lämnade jag min gamla Märklin järnväg.


Ljus vid pappas grav.









No comments: