Saturday, January 19, 2008

Infraöd bastu och massage?

Denna dag var jag och min hustru på ett sk spa. Upplägget var först en infraröd bastu på 50 minuter och därefter massage. Vad är infrarödbastu? Temperaturen var ca 50 grader så det var inte samma effekt som normal bastu. I Sverige är bastu runt 90 grader, i Finland har jag hört att de kör på 110 grader. Det påstås att det skall vara mer renade med infraröd bastu. Jag vet inte. De talade om för oss om att man skulle uppnå ca 40 grader i kroppen och känna någon feberlikande känsla. Inget jag upplevde men det var skönt. Vi fick juice och vatten samt lite frukt till.

Efteråt var det massage och det är aldrig fel. Själv har jag gått massage från och till sedan 1994. Detta var dock lite annorlunda, en hawaianskt variant där massören arbetade mycket med armbågen. Helt ok för mig.

Mer info om vad infraröd bastu finns tex på denna länk.

No comments: