Saturday, October 11, 2008

Global kusinträff

Christina, Ginny och Paula
Christina, bloggaren och Ginny

Idag har jag varit med om något ganska unikt. Min 5:e kusinare från Kalifornien ringde i morse och frågade om vi kunde träffas. Jag åkte ner till Vasa museet där jag träffade Ginny, hennes syster Christina som bor i London och Ginnys arbetskamrat Paula från Massachuset. Det blev en väldigt fin dag. Efter Vasa åkte vi till Skansen där vi tittade på björnar, rävar mm. Därefter körde jag dem till Drottningholms slott för rundvandring och fika.

Ginny och jag har tidigare haft kontakt via mail men detta var första gången vi träffats på riktigt. Vi hade mycket att tala om kring Peru, släkthistoria, allmän historia mm. Avslutningsvis gick vi igenom den släkttavla jag jobbat fram över de 8 senaste generationerna sedan Carl Nycander. Det visade sig att tavlan var ett mycket bra sätt att ha som utgångspunkt för att komma vidare med och utöka kunskapen. Det var en mycket givande dag.

1 comment:

Anonymous said...

Vad intressant det låter! Märker själv att det är en verklig skatt att ha ett stamträd. Kanske behöver vi människor känna en samhörighet långt tillbaka i leden. Rätt häftigt att träffa främmande människor och ändå känna att ni hör ihop.
Förresten ser man sällan så mycket av sin hemtrakt som när släkt är på besök.
(Kom på att Ulf L:s bok hette Vinter i Paradiset ungefär vid midnatt i går (till Victoria))
Ha det
Malin