Saturday, December 27, 2008

Jul och därefter

Min fru och jag firade i år en trevlig julafton med god mat och samvaro i Nälsta utanför Vällingby tillsammans med min frus släktingar. En julafton för vuxna utan julklappar. Tror att det är den är första julafton utan julklappar.

Victorias morbror Olle påtalde att det var tack vare min sammanställning av den Haworska släkten som han förstod att hans bilmekare sedan många år är hans kusinbarn. Roligt när släktforskningen knyter samman människor. Ännu märkligare är kanske att grannen på samma våningsplan till Olles kusin är släkt med mig på långt håll:)

Ja det finns något påstående att i 7:e led känner man alla i världen. Med de nya nätverksverktygen som facebook skulle man kunna göra en test om det funkar, fast många har fortfarande inte Internet. Visste ni förresten att jag något motvilligt är med i Facebook. Orsaken är framförallt som ännu ett verktyg i släktforskningen. Men om man vill veta mer får man dela mer av sig själv. Det är nog så det fungerar.

Igår var Victoria och jag och såg filmen "Australia". Välgjord film med fantastiska bilder. Australien är ett spännande land. Det var en hel del från Darwin som jag tyvärr inte har så mycket mer erfarenheter än av att sitta på flygplatsen i väntan på nästa plan till Cairns i januari 1997.

Läste i Svenskan idag om volontärbyrån. Det är ett intressant samlingställe där frivilligföreningar kan be om frivillig hjälp inom alla möjliga områden. Det kan också vara ett bra ställe att hitta nåt att engagera sig för som man brinner för. Ännu ett bra exempel där Internet knyter oss samman.

1 comment:

Anonymous said...

I slutänden är vi kanske släkt!
Det där med volontärbyrån läste jag också,kände att jag rycktes med och ville göra något.
Vi firade också en jul utan klappar, det går bra det med (man slipper åtminstone springa och byta felköp)
Ha det
Malin