Sunday, February 22, 2009

En SAAB ägande bloggares betraktelse

Det ser inte så bra ut för företaget SAAB (även om det inte ännu finns som ett eget företag utan som del av GM). Det skall till ett mirakel att få ordning på företaget. Bloggaren har själv kört SAAB regelbundet i flera år och trivts mycket bra med bilen som varit mycket tillförlitlig och trevlig att köra i Sverige och ett flertal andra länder.

Jag undrar hur ev nedläggning påverkar mig. Jag antar att ingen kommer att stå för de produktfel som hittas då och då. Tror att jag har varit inne på verkstad ett par gånger där SAAB stått för kostnaden. Så det är väl en fördyrande kostnad för alla SAAB ägare.

En annan fråga är hur det blir med reservdelar. Detta beror väl på andelen delar som tillverkas direkt av SAAB och vad som är mer gemensama komponenter. Om jag förstått det rätt så är mycket gemensammt med GM och framförallt Opel. Isåfall kommer säkert många delar att finnas länge på marknaden. Dessutom finns det en rätt så stor flotta av begagnade SAAB i Sverige som också har reservdelspotential.

Beträffande mekkarkompetens så kommer den nog finnas kvar länge iallfall i Sverige speciellt med att en SAAB kan man köra länge.

Är det något annat man skall tänka på? Förändring i försäkringskostnader mm??

1 comment:

Anonymous said...

Håll fanan högt och kör svenskt, eller rättare sagt GM. Det är klart att verkstäder måste kunna laga en SAAB även om den går i putten. Det borde bli en hedersak för gamla Saabtillverkare att se till de gamla klenoderna.
Vad häftigt det vore förresten med en riktigt svensk bil igen, designad, byggd och såld i Sverige av svenskar.
Ha det, Malin