Saturday, June 13, 2009

Museum för folkhemsbyggare




De flesta svenskar har varit på IKEA. Nu finns även IKEA som utställning på Liljevalchs på Djurgården i Stockholm. Rekommenderar denna efter dagens besök. En otrolig framgångsaga. Utställningen visar hur IKEA genom flera årtionde krypit in i våra hem från först ha varit en uppstickare till dagens dominant. IKEA har många prisvärda saker men ändå är det inte riktigt min grej att tillbringa flera timmar på ett stort varuhus. Men man kommer liksom inte undan. Det finns få riktiga alternativ till prisvärda heminrednings attiraljer. Utställningen visar upp olika exempel. Ett exempel kopplat till mitt eget liv var ett lakan som kom 91/92 som jag av någon anledning använde som fönstergardin:).

1 comment:

Anonymous said...

Kul att höra, läste om utställningen i svd häromdagen. Det går inte att komma undan, IKEA har påverkat (och påverkar) våra liv. Förr kanske mer än nu då konkurrenter har anammat samma koncept. jag tror att vi alla har några personliga relationer till någon IKEA pryl. Att hänga lakan som gardiner, ett "gammalt beprövat knep" som även jag prövade. Faktum är att sagda varuhus alltid haft bra rykte vad gäller textil.
Ha det
Malin