Wednesday, November 18, 2009

Medlemskap och röstning

Sedan födseln är jag medlem i Svenska Kyrkan. På den tiden var det i princip kollektivanslutning. I September var det dags att rösta. Trots att det staten och kyrka i princip är skilda sedan ett antal år tillbaka finns det många kvarstående delar. En del som jag inte delar är kopplingen till de politiska partier. Därför röstade jag i år på POSK som är engagerade medlemmar utan partikopplingar. Jag lyckades också personkryssa en granne som kom in i fullmäktige. Det är roligt med en lokal koppling.

Vad jag förstått pågår det nån form av kamp om vem som skall styra kyrkan. Jag tror att om 10-20 år är de politiska partierna borta från kyrkan. Annars skall väl om man är konsekvent partierna vara med i alla religioners styre?

1 comment:

Stefan said...

Posk, de tycker ju det är ok att de präster som känner för det i lugn och ro skall få fortsätta diskriminera.

Jag får nog komma över med en packe öl och berätta lite om hur kyrkan egenligen fungerar :-)

Sköt om dig!

/Stefan