Monday, April 05, 2010

I urfädrens spår






Krokus har kommit.

Pappa och Anna

Nere på gården Tångdala ligger en gård där släkt på min fars sida sedan 14 generationer har bott. Detta är dokumenterat genom släktforskning (dock inte min). På 1500-talet bodde den förste bonden Aage här. På den tiden var Skåne som bekant dansk. Sedan har hans söner tagit över generation efter generation.
Min farfar föddes i närheten. Han flyttade dock härifrån. Nuvarande ägarinna är Anna som pappa och jag besökte på påskafton. Det är historiens vingslag. Det finns dock inte så mycket kvar sedan 1500-talet utan som jag förstod det är merparten från 1800-talet.

Vi blev bjudna på kaffe och kakor och hade ett trevligt samtal med Anna om släkten och annat. Pappa berättade att han och farfar cyklade hit från Eljaröd. Vi kom också fram till att det var farfar som inspirerade Anna att skaffa moped.

No comments: