Saturday, April 09, 2011

Ung man i Addis Abeba, Etiopien 17 dec 1988




I december 1988 kom jag till Addis Abeba, Etiopien där denna bild är tagen. Detta var i en brytpunkt i mitt liv. Jag hade nyligen avslutat mina studier vid Högskolan i Växjö (som bytt namn ett par gånger sedan dess), varit i en vecka i New York och skulle efter denna fantastiska upplevelse i Etiopien flytta mitt bohag till Sveavägen i Stockholm. Mycket hände vintern 88/89.


I vilket fall som helst så var det en stor upplevelse att återse Assella där jag bodde 70-73. Många minnen kom till liv. 88/89 var det fortfarande den hårda Mengistudiktaturen som styrde Etiopen. En stor tragik för detta land. Jag träffade min barndomskompis Kassa som levde i nån sorts av inrikes exil och försökte skämta bort eländet. Det var en hård tid för Etiopien men för mig var det väldigt givande.


Pappa har skickat mig inscannande bilder från 88/89. Ett gediget arbete baserat på dåtidens diabilder. Bifogade bild är en av dessa. Times fly som man brukar säga.

2 comments:

Anonymous said...

Trvligt att de uppskattades/Pappa

Anonymous said...

Ja, det var många minnen som hoppade upp, när vi höll på med dia-bilderna.Trevliga minnen. Mamma