Saturday, October 26, 2013

Invigning av Solnagren

Idag har det varit en historisk invigning av den nya Solnagrenen av Tvärbanan. Solna och Sundbybergs knyts närmare ihop med Stockholm i och med att trafiken nu kommer igång. Bygget har pågått i ett antal år. Det skulle ha varit igång redan förra året då Jonny och jag provåkte. Den kanske främsta orsaken till försening är att man vill ha det modernaste signalsystemet. Visst kan det vara bra att ligga i framkant men det har kostat mycket tid och pengar. Och vad är vinsten? Nu måste också övriga delar av Tvärbanan uppgraderas vilket kommer att slå även där.

Iallafall var det glädjande att se spårvagnen tillbaka till Solna (fanns tidigare tom 1959). För mig kommer det att underlätta pendlingen till kontoret i Alvik.

Den stora invigningen var på Sundbybergs torg där Sofia Wistam var konferencier med diverse gästalare.
Efter cermonien åkte jag med tvärbanan till Alvik och sedan tillbaka till Solna Centrum. Tåget var helt nytt och luktade gott. Enl uppgift har man köpt in 15 ny vagnar för ändamålet. Känns fräscht.

Här kommer en kavalkad med bilder för spårvagnsnördar.


Gamla snörjningsloket från 1904 var med på invigningen (ännu i drift).


Invigning med knytning av band (istället för klippning) mellan 3 städer.


Solnas, Landstingets, Stockholms och Sundbybergs högsta ansvariga för detta.


Christer Wennerholm , trafiklandstingsråd fick "staven".



En gammal 12:a ville också var med.


Sofia Wistam intervjuar SL:s VD


Spårvagn åt bägge hållen.


Vid Solna Centrum


Här slutar spåret (arbete pågår mot Solna Station)


Station Alvik.


Station Norra Ulvsunda.





No comments: