Saturday, December 14, 2013

Mandela död- Minnet av en Sydafrikaresa

Mandela har dött 95 år gammal och han begravs idag. För mig väcker det till liv en väldigt upplevelserik resa till Sydafrika sommaren 1997 tillsammans med pappa. Jag fick en ingivelse att jag ville åka till Sydafrika och jag ville ha pappa med mig som varit där tidigare i samband med uppdrag i Mocambique.

Så blev det. Vi flög vi London till Johannesburg. Det var skönt att slippa tidsomställningen men det var ändå en lång resa. South African Airways planet gjorde reklam för Sydafrikas OS-kampanj för 2004. Kapstaden tävlade mot Stockholm.

Inledningen i Johannesburg var dock inte rolig. Pappa och jag gick lite i stan. Fram hoppade en kille som försvann nästan lika fort. Pappa upptäckte att kameran blivit bestulen. Illa. Det var skönt att lämna Johannesburg och köra österut mot Krügerparken. Ett intressant minne i Johannesburg var dock turen i Soweto där vi fick berättat mycket från apartheidtiden. Vi såg också Mandela och Winnies hus där nu bara Winnie bodde.

Vi kom fram innan skymningen då grindarna låses. Vi hade tur som hittade en ställe att bo i parken. Vi åkte runt själva. Pappa var den perfekta guiden avseende fauna och flora. Det var dock mycket mindre djur än i Östafrika.

Vi besökte Pretoria, de facto huvudstaden och var uppe där presidenten och regeringen sitter= Union buildings. Jag har ett minne att vi var utanför presidentens kontor. 1997 var Mandela president efter att ha vunnit valet 1994. Vi såg aldrig Mandela men det kanske var nära.

Vi begav oss söderut på vår 3 veckors tur. Vi ett stopp fyllde jag 35 år. Pappa och jag var på en pub. Jag har inget minne av att det var nåt större firande. Vi var "on the road".

Vi såg nåt minnesmärke från boerkriget för 100 år sedan jmf med 1997.

Vi kom till Durban. Det är nog den stad där de bor mest människor som har sitt ursprung i Indien. Bla finns det en staty rest till minne av Gandhi som verkade här ett antal år.

På vägen passerade vi Mandelas födelseby Qunu. Det är bara en liten by där han växte upp. Vi
såg hans hus som var omgärdad av murar för hans säkerhets skull. Idag begravs Mandela här.

Färden gick vidare längs kusten i riktning mot Kapstaden. Vi hade det bra.Vi stannade bla i East London. Vi såg kvastfeningar på nåt museum. Närmare kapstaden var vi en mindre stad där vi såg små pingviner (kanske de nordligaste i världen ) och även valar. Vi var på Afrikas sydligaste plats Kap Aghulas.

Sista dagarna var vi Kapstaden som är en rätt vacker stad. Ganska modern och den stad och provins där det finns mest vita. Vi kunde inte åka till Robben Island eftersom det blåste för mycket på havet.


Vi var inne i parlamentet. Vi var utanför Kapstadens presidentkontor. Vi mötte en manifestation för OS där vi bla så vicepresidenten Mbeki (som sedan skulle ta över efter Mandela 1999.


En vinresa han vi med under guidning.


Mycket upplevelser på 3 veckor.


När vi kom till Heathrow visade tv-skärmarna och tidningarna att princessan Diana hade krockat i Paris.


Resan var över men minnet lever. Pappa och jag hade en fin resa ihop.


No comments: