Monday, April 16, 2007

Go Live?

I It-branchen där jag jobbar förekommer det många ord som är svåra att förstå för utomstående. I helgen har jag sysslat med "Go Live" tex. Vad är då detta??

Go Live handlar om produktionsättning av nya IT-system eller förändringar av befintliga IT-system. Produktionsättning innebär att förändring sker i användarens IT- system. Ett system av dignitet finns ofta i 3 olika uppsättningar, utveckling, test sam produktion.

Ett nytt IT-system kan vara av många olika typer, exvis system som även hemmaanvändare är vana vid som eller stora affärsystem som SAP R/3 som jag jobbar med. Helst skall en Go Live föregås av någorlunda stora förberedelser i form av systemutveckling och olika form av tester. En enkel nedladdning av programvara från Internet är inte mycket till Go Live:).

Många gånger handlar det dock om förändringar av befintliga system. Ett system kan ju leva många år. Ett klassiskt exempel på detta är det som kallas för uppgradering. Vid uppgradering har systemleverantören utvecklat ett antal nya funktioner (och kanske tagit bort en del). Dessa funktioner måste sedan testas så att de fungerar tillfylles för systemets användare.

Blev ni ärade läsare klokare? Kommentera gärna mitt inlägg.

1 comment:

SvenPersson said...

Det här var nog lite för mycket för mig, men Du gjorde ett tappert försök. Hoppas ungdomarna hajar klyket. MVH/Pappa