Tuesday, May 15, 2007

Marstrand och Carlstens fästing























I torsdags och fredag var jag på konferens i jobbet på Marstrand utanför Göteborg. Min mormors morfars farfar Carl Nycander var kommendant på Carlstens fästing 1811-1826. Mycket välbevarad fästing. Bild på kommendathuset är med här. Carlstens fästing ligger på toppen av Marstrand och etablarades på order av Karl X Gustav efter att Sverige tagit över Bohuslän. Först sedan 90-talet har det varit möjligt för icke-svenskar att besöka fästingen som nu är en stor turistattraktion. På fästingen hade vi olika lagtävlingar under torsdag kväll samt åtnjöt en middag i den stora festlokalen. Toppen.

Vi bodde och konfererade på Grand Hotell Marstrand där Oscar II bodde i många år i rum nr 24. Jättefina rum.
Jag tog även foto på ett vitt hus som min mormors mormor Bertha Nycander hyrde flera somrar

1 comment:

eventbyrå said...

Tack för att dela en så underbar artikel och jag ser fram emot attläsa din artikel blogg.