Wednesday, June 20, 2007

Träffa kungen


Jag såg att aftonbladet.se efterlyste filmer som allmänheten gjort med kungen. Jag har inga sådana filmer men iallafall har jag några minnen med kungen. För ett antal år sedan (kommer inte ihåg vilket) så åkte jag och Victoria till Tullgarn slott söder om Södertälje för att gå en promenad med vår hund Nisse. Slottet verkade ganska övergivet men det var fint att promenara runt. Har för mig att Gustav V och drottning Victoria ofta var här.

Hursomhelst när vi skull gå till bilen så mötte vi ett jaktsällskap. Plötsligt började Nisse skälla mot en labrador och hans husse. Hussen var Carl XVI Gustaf himself. Vi tittade mot varandra en stund, sedan gick vi till bilen. Vi följde efter kungens bil mot Stockholm men vi hade inte en chans. Det gick för fort. Kungen kör fort. Detta var en riktig nära-Kungen upplevelse.

Nyårsafton 1999 firade vi med många Stockholmare utanför slottet där kungen saluterade det nya milleniet efter att Europe spelat "Final countdown". Det var en häftig upplevelse.

Victoria såg och fotograferade kungen hösten 2005 då han tillsammans med Silvia besökte hennes arbetsplats på Landstingshuset i Stockholm. Ett bildexempel bifogas.

No comments: