Saturday, June 02, 2007

Stel man gör yoga-övningar

Då kör vi igång.
Den här skall ge bra tarmmassage.


Min favoritställning där trycket vänds upp och ner.

"Kobran"
Det finns människor som har sk "gummi-kroppar". Jag tillhör inte denna kategorin. Har alltid varit lite stel i ryggen. För att motverka detta har jag sedan många år kört yogaövningar. Tror att det var runt 1979 som mina första krumbukter såg dagens ljus. Yoga är sanskrit och betyder förening av kropp, tanke och själ samt Gud; att lära känna sig själv, sitt sanna jag, nå balans mellan kropp och själ.
I detta sammanhang menar fysiska övningar även kallat Hatha Yoga eller Yoga asanas. Jag har väl inte varit så regelbunden med detta men när jag gör det så känner jag mig lättare i kroppen. Det bästa är att göra det på morgon direkt efter dusch. Victoria passade på att dokumentera några ställningar nyligen. Det finns oändligt många ställningar men jag kör ungefär 10 st åt gången, det räcker långt för att beröra olika kroppsdelar.

Yogaställningarna kör jag hemma. Det senaste halvåret har jag också kört sk pilatesövningar i grupp som är något liknande och också stärker hållning samt är skonsamt. Kan rekommenderas.





No comments: