Sunday, January 17, 2010

Dali

Idag var det sista dagen för att se Salvador Dali utställning på Moderna museet. Det har skrivits mycket om den så vet inte vad jag skall tillägga. Första gången jag stötte på Dali var hemma hos en kompis på 70-talet. Jag gillade verkligen poster med alla färger, flytande klockor, gräshopper mm.

Under många år hade jag också en postertavla på väggen med massa obegripliga mönster men dock vackert. Flera filmer kunde man se, värt att notera att han ofta talade om sig själv i 3:e person. Dali hit och Dali hit. Det stod någonstans att han försökte skapa utifrån något slags drömtillstånd. Jag tycker Dalis konst är häftig om man får säga så.

1 comment:

Anonymous said...

Ja hans tavlor med utflytande klockor är oförglömliga. Det känns väldigt mycket 70-tal över hans konst. Hans hade ett väldigt speciellt signum, ingen kan ta fel på konstnären.
Nu vill jag få lite inside från grannlandet i öst; hur känns det att vara tillfällig finsk gäst?
Ha det och jag vet att Victoria o Nisse klarar sig fint hemma.
Malin