Sunday, September 05, 2010

Cykelhistoria

Min cykel
Victorias cykel.

1979 köpte jag en 10-växlad Monark Crescent. Jag hade en ide att ersätta roddträningen med motsvarande för cykling. Det blev en hel del cykling men efter några år tunnades intresset ut. Först 1990 startade jag med mer offensiv träning då jag hade blivit utmanad att cykla Vätternrundan på 30 mil. I facit i hand tränade jag för lite, ungefär 30 mil månaderna innan jämfört med rekommenderade 100 mil.

Iallfall ledde detta till att Vätternrundan blev tuff för mig. 22 timmar tog det att komma runt sjön. Sedan dess har jag inte cyklat en meter på denna cykel.

För ett par veckor sedan beslöt jag att renovera cykeln för att komma igång igen. Trist nog visade sig att cykeln är borta. Antagandet är den "åkt med" i en cykelrensning arrangerat av bostadsrättsföreningen. Cykeln i sig var inte unik men på stången fanns ett märke för "Vätternrundan 25 år".

Nu visade det sig att denna tid på året är cykelreornas tid. Jag köpte förra veckan en "REX" tre-växlad för 3000 kr som enligt säljaren skulle vara halva priset. Gott så. Det som jag blev förvånad av var att IKEA-konceptet tillämpades. Så jag försökte själv montera ihop alla delar men insåg till slut att det blir inte riktigt stabilt. Så jag slog till och köpte en slutmontering för 200 kr. Så idag kunde jag hämta ut cykeln och genomföra en första provkörning bland Råsundas villor. Kul.

Samtidigt passade jag på att lämna in Victorias cykel för service så all utrustning är nu på plats.

4 comments:

Anonymous said...

Nu är det bara att köpa cykelhjälm också.Det är faktiskt mycket viktigt. Var rädd om Ditt huvud. Finns häftiga hjälmar idag!

Anonymous said...

Hej igen. Glömde skriva under föregående inlägg med mamma

Christian Persson said...

Cykelhjälm köpte jag också förra veckan./Christian

Anonymous said...

Det ser ut och vara en bra cykel. Linus plockade ner sin cykel i små beståndsdelar för något år sedan så den får vi aldrig ihop igen så han ska nog få en ny cykel när det lider. Cykla lungt.Annika