Sunday, July 22, 2012

Vidars konfirmation

Vidar, son till Jonny och Anna konfirmerade sig idag i Råsunda kyrka inte så långt från vårat hem. Råsunda kyrka är vår lokala kyrka. Tills för några år sedan tillhörde vi och kyrkan Råsunda församling. Allt är dock nu centraliserat till Solna församling. Det är dock första gången som jag varit där i samband med gudstjänstsaktivitet. Kyrkan var extra ljus inuti idag i pga det soliga vädret. I sidodelarna till taket finns det stora fönster som skapar ett fint ljus. Man kan tro att en tegelstenskyrka från 1968 inte är nåt speciellt. Men idag kändes det fint. Mycket handlar ju om innehållet.

Kyrkan var helt full. Vidar och hans konfirmationskamrater hade tillbringat 2 veckor på en segelbåt från Skeppsholmen och tor Västervik. De berättade om sina erfarenheter och spelade även upp delar från bibeln, där bla Vidar gjorde en fin insats som Jesus kopplat bla till orden "den som är utan synd skall kasta den första stenen"! Jag tyckte det var ett trevligt upplägg. Som jag minns min konfirmation var det då mer av förhörstilen.

Efter nattvard med nåt sherryliknande så avslutade konfirmationen.

Efteråt var vi inbjudna till familjen Jonny och Anna på buffé och samkväm under fin och solig eftermiddag.


Konfirmander, Vidar 3:a från nedre hr


                                              Konfirmander


      Vidar öppnar presenterna.
                                                     Ljuset som kom in i kyrkan.


 Vidar som Jesus.
                                                 Hadar , Vidar och Jonny vid klockstapeln.

2 comments:

Anonymous said...

Det stämmer att Din konfirmation var som ett förvhör. Och på min var det nog flera förhör.jag kom ihåg att det gällde att kunna mycket utantill. mamma

Anonymous said...

Fint skrivet. Verkar stämmningsfullt./Pappa