Friday, July 27, 2012

En dag i Västerås

Igår var jag Västerås på jobb. På lunch blev det tid över för sightseeing. Först ut var Västmanlands läns museum som ligger strax bredvid kontoret jag var på. Var inne och titta bla på Rockabilly utställningen. Jag har sett på brorsans blogg att han gjort en insats för detta museum.

Efter vidare vandring i centrum med bla hiss upp till 25:e våningen på skrapan med fantastisk utsikt även för en höjdrädd bloggare blev det god lunch på den nya indiska restaurngen Laxmi.

Min utmärkte ciceron ledde mig vidare ,vi beskådade statyer, gamla stadsdelar, Sveriges äldsta gymnasium och naturligtvis Erik XIV liggande i Västerås domkyrka. Mycket intryck på kort tid! Fin kyrka. Sakrofagen i andra koret hade bara latinsk uppmärkning så vi av receptionen veta att det låg en Brahe här.

Veg Thali på restaurang Laxmi.

Vandringen fortsatt förbi ASEA:s första elcentral vid en å som enl min ciceron var det som avgjorde att ASEA hamnade i Västerås och inte i Arboga. Efter promenad genom Vasaparken gick vi förbi ABB svenska pampiga huvudkontor innan det var dags att börja jobba igen. En verklig kraschcourse i Västerås City!.


Inne på Västmanlands läns museum.

Ett fordon benämnt SAAB


En bil utanför Mimerområdet (ägarens far har varit hemma hos Jay Lenos bilsamling).


Erik XIV i Västerås domkyrka.


Symbolik över de cyklande ASEA-terna.


Rudbeckius (grundare av äldsta gymnasiet i Sverige som ligger i Västerås).


Den elektriska grunden till ASEA i Västerås.

1 comment:

Anonymous said...

Det gäller att utnyttja tiden väl. Du tycks ha gjort det till max./Pappa