Sunday, July 15, 2012

Viktminskning

Detta är ingen viktminskningsblogg eller ett ställe för att basunsera ut en perfekt livstil. Men som jag beskriv i ett inlägg i maj har jag nu börjat tillämpa viktväktarnas metodik. Än så länge har det gått enl förväntan med en genomsnittlig viktnedgång med 0,8 kg/vecka.  Det är lagom hastighet för att jag skall kunna anpassa mig efter de nya förutsättningarna. Projektet kommer säkert att pågå året ut och kanske i slutändan utmynna i en "livstil". Vi får se. En dag i sänder. Ingen brådska. Snabba resultat kan ge snabba bakslag.

I metodiken ingår möten varje vecka med vägning . Daglig bokföring sker av intaget på webben där man kan följa sig själv. Det finns massa beräkningar av de sk "pro points" på webben och i olika häften. Man får en budget i "points" så det blir lite som gamla tiders kassabokföring. Victoria har varit till stor hjälp att laga bra mat i rätt mängd så att jag hamnar på lämplig nivå.

När man börjar bokföra ser man snart vad saker och ting "kostar", precis som vanlig bokföring. Ett exempel var cafe latte på jobbets kaffemaskiner som fick styrka på foten. Vanligt kaffe med mjölk fungerar bra och "kostar" nästan ingenting. Smarta utbytesvaror kan ge mycket effekt. Ett annat klassiskt exempel är frukt istället för bröd.

2 comments:

Anonymous said...

Hej! Mycket intressant läsning.Grattis till lyckad viktnedgång.Mamma

Anonymous said...

Det verkar som du är inne på den smala vägen. Det gäller att få det till en ny style of life. Kämpa på det lönar sig. /den gamle