Saturday, May 11, 2013

Återupplivning av mästarminne

Det var nog i September 1976. Från Landskrona gick roddklubbens buss upp till sjön Magelungen som ligger på gränsen mellan Stockholm och Huddinge. Vi var 4 roddare och en cox (styrman) som representerade Dammhagskolan i Landskrona. Dammhagskolan hade inte så mycket med det att göra förutom att det var skol-SM i rodd. Vi tränade och tävlade för roddklubben ARIS men i detta fall representerade vi Dammhagskolan. I vår klass mötte vi en skola från Södertälje. På Magelugnen finns det en roddbana som jag tror ligger konstant där iallafall under säsong. Vi kämpade väl och vann över Södertäljelaget och vann alltså skol-SM i rodd. Om jag minns rätt så låg målet ungefär vid Ågestabron som förbinder Stockholm och Huddinge. Jag kommer inte ihåg så mycket mera förutom att vi sov i gymnastiksal med våra sovsäckar.

Igår när det var klämdag så passade jag på att leta upp Magelugnen och roddbanan efter alla dessa år, Jag körde till Farsta , fortsatte söderut över Ågestabron och såg en skylt "roddbana". Efter en stund var jag nere vid ett ställe som ligger som en del av Ågesta friluftsområde. Vid vattnet kunde jag se bryggorna och även en inhägnad med några roddbåtor. Dock inga synliga tecken på någon form av roddklubb. I huset bredvid stod det Frälsningsarmen och lite annat. Iallafall kunde jag se roddbanan som troligen ligger på samma ställe som det gjorde 1976.


Bryggor för rodd


Kanske kan man se roddbanorna på denna bil.

1 comment:

Anonymous said...

Hej! Intressant läsning. Nostalgi verkligen. Jag har lite svårt att placera Magnungen. Ska titta på kartan. kram mamma