Saturday, August 31, 2013

Att låna e-böcker

Förändringarnas vind blåser sedan flera år över bok- och bokandlarbranschen. I USA fick den näst största kedjan lägga ner efter konkurrens från nätbokhandeln. I USA är  också e-böckerna på stark frammarsch. I Sverige har det än så länge gått trögt. Vi gillar våra fysiska böcker. Det gäller mig med. Det första riktiga skuttet för e-böcker i Sverige var nog Zlatans bok. Detta fick många att upptäcka bibliotekens möjlighet att låna e-böcker.

Idag var vi i Solna Centrum för diverse shopping. När vi gick förbi biblioteket bestämde jag mig att skaffa ett lånekort för att kunna börja låne e-böcker. Inga problem. Lätt och smidigt. I och med att jag har en ipad hemma drog jag igång med att låna den första boken. Det blev Annika Perssons bok om Lena Nyman. Så jag låg en stund och läste boken. Fungerar bra men kanske blir man lite tröttare i ögonen jämfört med vanliga böcker. E-böckerna har man till lån i 28 dagar sedan "försvinner" de.

Jag kommer nog att låna flera e-böcker framöver.

1 comment:

Anonymous said...

God Kväll. Jag visste inte att Annika skrivit någon bok!Hennes namn är ju ganska vanligt.Det är bra med lånekort. Jag har haft det i många år. Dessutom har man ju tillgång till otrolgt mycket litteratur. Lycka till med läsning på Ipaden. Kram mamma