Saturday, August 03, 2013

På Stockholm Music and Art festivalen

Victoria arbetade in biljetter till mig också på denna festival på Skeppsholmen. Många år sedan jag var här första gången. Då hette det Jazz och bluesfestivalen och huvudnumret var B. B King. Året var 1984. Ungefär för 10 år sedan var jag här också och såg Ulf Lundell. Men nu är det ny regi. För andra året i följd arrangeras denna festival. Jag såg First Aid Kit på fredag och Rodriguez på lördagen. First Aid Kit presenterade sig som 2 tjejer från Hagsätra i södra Stockholm.  Gissar att de är runt 20 men de spelar countryliknade musik som att de är många år äldre. Imponerande men efter en timme tyckte jag att det började bli lite sövande så jag tackade för mig och gick bort och talade med Victoria som arbetade som vakt vid en av bilgrinderna.

På lördag kväll var det dags för Rodriguez, känd som huvudpersonen i den Oscarsvinnande filmen "Sugar man". Han har blivit något av en kultfigur efter filmen. Rodriguez leddes in på scenen och satt ner nästan hela konserten samtidigt som han spelade och sjöng. Hälsan var inte på topp och det påverkade tyvärr framförandet. Vilken levnadsaga för en man som levt bla som rivningsarbetare i sitt arbetsliv. Närmare 70 har han nu fått sitt genombrott. Det var en upplevelse att se honom men jag hade nog förväntat mig lite mer.
Men ännu en skön kväll i Stockholm.


First Aid Kit.


Scenen på Skeppsholmen.


Rodriguez on stage.


No comments: