Wednesday, August 28, 2013

Ölprovning med Edward Blom

Edward Blom. En svensk legend inom svensk näringslivstoria. Jag skulle säga att han har riktigt spetskunskap inom bryggerihistoria och öldrickande. Jonny och jag lyssnade på honom för nåt år sedan på Historiska museet.

Kvällens övning på Gubbhyllan var dock riktig ölprovning där Edward Blom hade valt ut sina favoritöl. Till provsmakningen av dessa vitt skilda ölsorter beskrev han deras karaktär och historia på ett inspirerande sätt. Det är sällan man ser den äkta glädjen som Edward förmedlar när han talar om öl. Många anekdoter levererades under kvällen.

Kvällen till ära smyglanserade Edward sin kokbok. Tom några dagar innan releasepartyt på Nordstedts förlag. Bläddrade lite i den och såg många fina bilder på Edward och hans fru.

Jag uppskattade denna 50-årspresent väldigt mycket. Stort tack till min bror Stefan och hans fru.


Edward med de olika ölsorterna som vi provade.


Vi började med veteöl, Hoefgaarden, skönt denna varma kväll.


En klassisk pilsner, Jever.


Till min glädje hade Edward valt en av pappas favoritölsorter, "hönan". Pappa och jag drack den ofta.


Imperial Stout. Brittisk klassiker men bryggt i Sverige.


En Trappsistöl från Tjecken. En inkomstkälla för många munkar:).


Amirillo som har blivit populärt under senare år.


Denna vin/cider smakande öl var ingen favorit hos mig medan andra i sällskapet uppskattade det mycket.


Ölen uppställda för jämförande analys i olika glas.


Edward konverserar med oss ölprovare.


Skål från mig och tack Edward och familjen Gemzell.

2 comments:

Stefan said...

Härligt Broder C, det glädjer oss mycket att upplevelsen föll väl ut.
/Stefan

Gunilla Kinn said...

Superkul att det verkar ha varit så lyckat!