Thursday, September 13, 2007

Ny dator mm 1

Nyligen har jag införskaffat en ny dator i samband med hårddiskkrasch av tidigare. Detta är ju inte enbart byte av hårdvara utan kräver en hel del beslut kring program och vilken data man vill lagra. Tex är den nya datorn som utrustad med operativsystemet Vista i motsats till tidigare XP. Det är ett sätt att ligga i framkant, man vill ju lära sig nya saker.

Till Datorn köpte jag också ett MS Office paket och räknade med att MS Outlook skulle finnas med. Icke. Då all gammal mailkonversation finns på Outlook 2000 installerade jag denna från en gammal CD. Nya problem dök upp som att adressboken var borta och filen WAB.dll. Effekten just nu är att mail kan tas emot men det går inte att skicka mail från Outlook 2000. Då måste man börja tänka i nya banor, antingen lösa det direkta problemet som jag ännu inte hittat en lösning på eller köpa Outlook 2007 eller som alternativ tex Mozilla Thunderbird.

Parallelt har jag problem med att 22 månaders mail är borta, iallafall vad jag kan se nu , mellan oktober 2005 fram till augusti 2007. Detta kanske min leverantör kan hjälpa mig med.

Till att detta kommer migrering av andra program som DISGEN, NVU, Cuteftp mfl andra program och data som jag använt frekvent det senaste året.

Så det finns lite att bita i. Till det positiva hör att den nya datorn inte har samma fläktproblem som min gamla Compaq och att Vistagränsittet är ganska trevlig= en ansiktslyftning. Vidare lär man sig allting någonting nytt.

No comments: