Friday, July 08, 2011

En dag i Gävle med omnejd

Inte var de vackra och täta men nu har de blivit museum (pendeltåg från Stockholms regionen).

Avregleringen av järnväg ledde till jobb för mig och firman.



En av flera lok och vagnar på järnvägsmuseet.





Tennisbana vid järnvägsmuseet i Gävle.



Tjuvkik på ett vackert hus på Brynäs.



Rätter "lika som bär"?



Bloggaren på Brynäs

Igår var det dags för mig som firar semester att ta en första tripp på 2 år till Gävle. Det tog ca 1,5 timme att köra, lite längre än vad jag hade trott.


Det var roligt att träffa och bjuda min bror på lunch i den sk "Nian" i Gävle city. Jag har läst i hans blogg att det är veg sushi som gäller på foodcourten och den smakade alldeles utmärkt.


Efter lunchen körde jag Stefan till jobbet och med hjälp av en skräddarsydd karta till järnvägsmuseet så lotsade jag mig förbi rockarrangemanget med bla Alice Cooper, tjuvkikade på utsidan och den nya färgen på den Gemzellska kåken. Snyggt har det blivit.


Väl framme vid järnvägsmuseet i Gävle kollade jag lite på tennisbana. Lite abstinens har jag.


Jag måste säga att järnvägsmuseet öveträffade mina förväntningar flera gånger om. Jag gillade den etappvisa historiska indelningen och kul att se alla vagnar/lok mm. Jag rekommenderar detta ställe.


Historien slutar ca år 2000 och på nåt sätt kan jag själv "jacka i" efter det med hänsyn till de olika arbeten som möjliggjordes för mig pga den stora avregleringen runt millenieskiftet. Även jag är en länk i järnvägshistorien.


Ute på banvallen stod också ett par ekipage, Notera är Stockholms pendeltåg som anlände för bara ett par veckor sedan. Skönt att de är på säkert förvar på museum. Det är klasskillnad med de nya tågen.


Efter några timmar sedan snurrade jag runt lite i Gävle och hamnade borta vid Sandviken. Inser mer och mer hur stort företaget Sandvik är. Snacka om hur mycket yta anläggningarna upptar. Svensk basindustri lever.


Såg en skylt till Ockelbo också som blivit känt under senare år. Ganska vacker utsikt längs vägen från Sandviken med sjöar mm. En väldigt fin dag för övrigt. Körde upp till Wijs trädgård men eftersom det precis hade stängt beslöt jag mig för att köra tillbaka till Solna.

1 comment:

Anonymous said...

Hej! Det var verkligen en intressant dag i Gävle. Järnvägsmuseet var vi på ett av de första åren Stefan bodde där. Jag upplever att Gävle är en fin kulturstad. Kram Mamma