Thursday, July 21, 2011

Vimmerby

Villa Villerkulla i Astrid Lindgrens Värld.


För några dagar sedan åkte Victoria och jag till Vimmerby. En stad där jag trots många år i Småland ännu inte besökt. Vad gör man i Vimmerby? Svaret är olika arrangemang kring Astrid Lindgrens böcker och liv. Stan var full av tyskar, danskar och finnar, ja även svenska barnfamiljer. Astrid är stor. Tror hon slår Bergman flera gånger om när det gäller turism. Vi hittade ett boende i en källare i en villa. Helt ok.

Jag jobbade faktiskt i Småland närmare bestämt Vetlanda 2002 när jag fick höra av en kollega om Astrids frånfälle. Inte så långt från Vimmerby. De flesta svenska har läst böcker eller sett film baserat på Astrids böcker. Vi åkte till Astrids Lindgrens Värld där det bla finns uppbyggda scener kring Astrids böcker, såg bla Emil in action, Ronja mm. Kunde också vandra runt i Villa Villerkulla och åka en minitur med animerade dockor i Saltkråkan. Huh ok. Kom att tänka på när jag var i Disney World i Kalifornien 1992 där de hade återupplivat Abraham Lincoln kropp och han talade fritt:). Lite spooky..

Nåväl. Astrid Lindgrens Värld är mycket för barnfamiljer och en hel del business. Det finns också några kvarter bort Astrid Lindgrens Näs som faktiskt är området där Astrid växte upp för ca 100 år sedan. Astrid återköpte sitt barndomshem på 60-talet. Det finns också en stor anläggning med utställning kring Astrids liv med filmer mm. Snyggt upplagt även om jag saknade bla kopplingen till Astrid Lindgrens Sjukhus (det finns massor av skolor i Tyskland i Astrids namn).

I utställningen nämdes Astrids politiska kamp mot skatter och för djurskydd. Jag såg att Regeringen stod som en av sponsorerna av anläggningen. De är kanske rädda att Astrids ande skall spöka om de hittar på nåt hon inte gillar:).

1 comment:

Anonymous said...

Mycket intressant läsning.Vore kanske något för oss gamlingar att besöka. Här är det mest regn. Stora skyfall kom igår både på dagen och under natten. Ingen översvämning hos oss. kram mamma