Wednesday, July 06, 2011

TENS

Vad är TENS? För en vecka visst inte jag heller. Efter rekommendation från KS provade jag idag detta när jag var på OS-kliniken. TENS (transkutan elektrisk nervstimulering) är helt enkelt svagström som stimulerar hudnära nervceller får att komma åt smärtor exvis vid diskbråck. Jag ser att varianter av detta också kan användas för träning av muskler.


Min sjukgymnast sa att TENS är väldigt beprövad. Hon satte par elektroder på höger ansiktsida och jag kände att det började röra sig. Lite pirr och lite muskelryckningar. Jag tror säkert detta är en bra sak även om det är för tidigt att utvärdera första gången. Behandlingen tog ca 20 minuter. Målet för mig är att den högra ansiktsidan skall bli lika avslappnad och fin som den vänstra.

Jag noterade att märket på apparaten var CEFAR vilket är ett stort företag inom elektroterapi. Apparaten är inte mycket större än en vanlig mobil och kan också användas hemma.

1 comment:

Anonymous said...

Tänk vad det finns många olika behandlingsmetoder. Det gäller bara att hitta dem. Roligt om det kan hjälpa Dig. Kram mamma