Saturday, March 09, 2013

Genrep Melodifestivalen på Friends Arena

Egentligen är det fantastiskt att ta betalt för att se folk träna. Jag har tidigare här på bloggen skrivet om när jag var på fotbollslandslagets öppna träningsläger på Råsunda. Kostade ingenting att se Zlatan mfl träna. Men nu köpte vi dessa biljetter tillsammans med 28 000 övriga. Min biljett var dock gratis via ett erbjudande från ett kortföretag.

Det var dock en upplevelse att se Melodifestivalen för första gången fastän det var träning.

Victoria och jag åt lite middag innan på den thailändska restaurngen Tiem Siam på Råsundavägen tillsammans med Agathe och Amelia. Det var gott och trevligt men sista delen lämnade jag eftersom det blev för starkt. Jag hade beställt "Svennestarkt" som tydligen är ett begrepp för svensk nivå på thailändsk kryddning.

Vi har ju bekväm promenadavstånd till Friends Arena som nu är Sveriges nya Nationalarean.
Förra gången jag var där var det ingen "show". Nu var det på riktigt.


Inne i Friends Arena.

Det är mycket  "merch" kring melodifestivalen. Sponsorerna står lite här och var och delar ut varor.
Bifogad bild visar vad Victoria plockade med sig utan kostnad.


Merch.

Nåväl, Victoria hade bokat bra biljetter på parkett och vi såg mycket bra. Victoria hade själv en plats bredvid "catwalken" där artisterna gör entré. Eftersom det är träning och samtidigt tv-inspelning blir det lite start och stopp men i det stora hela flöt arrangemanget på bra.


Programledaren Danny.

Vi hade följt artisterna på tv tidigare lördagar så det var det inga större överraskningar förutom gästartisterna Loreen och Carola.

Det som jag inte riktigt hade klart för mig var att medelåldern på publiken var så låg. Om man tar bort föräldrarna kan det inte ha legat på mer än 12 år. Var det så här det såg ut 1963 i Beatles publik? Jag har ju läst att det var många småflickor som gick på dessa konserter. Iallafall var det långt från "Beatlemania" igår även om många var glada.

De största tillropen från barnpubliken kom under Sean Banans nummer. Om det är barnen som bestämmer vinner nog han. Men det finns ju en jury också som är tänkt att balansera upp det hela.


Sean Banan.

I de stora medierna kan ni läsa vem som vann.

No comments: