Saturday, March 30, 2013

Landskrona 600+

Onsdagen den 20 mars så fyllde min gamla hemstad Landskrona 600 år. Dvs räknat på det datum som stadsprivilegerna utfördades av kung Erik av Pommern 1413. Jag kom ner till Landskrona i andra ärenden på fredagen. Under lördagen vandrade jag lite i staden för att se vad stadens styrande hade hittat på.

Bilderna nedan visar bla Landskornas nya  "Walk of fame" på Järnvägsgatan.  Om man inte tittar nog är det svårt att se dem. Här finns många betydande Landskroniter hedrade bla Tycho Brahe.

                                                                Tycho Brahe

                                                           Landskrona Walk of fame.

Vid obelisken för 500-årsfirande 1913 avtäckte kungen ett minnesplakat. Se bilden nedan.



Jag var också förbi utställningen på Landskrona museum om "ofredens år" som handlade när Danmark försökte återerövra Landskrona och Skåne på 1670 talet och om slaget vid Landskrona,

Via källor i Stadshuset har jag hört att det finns de politiker som driver "vision 650 år" . Denna innebär bla att Landskrona får en fast förbindelse med Köpenhamn!. Den som lever får se.

No comments: