Saturday, March 09, 2013

Hälsokontroll för en 50-åring

Förra året fyllde jag 50. En av fördelarna med att fylla 50 på mitt jobb är att man får gå igenom en större hälsokontroll. Jag gjorde det för ett par veckor sedan och i fredags fick jag träffa en läkare för genomgång av de olika provsvaren mm. Det var en hel del som kollades bla:

-Blodtryck
-Vilopuls
-EKG
-Blodsocker
-Njurvärden
-Olika levervärden
-Kolesterol
-Sköldkörtel
-Lymfkörtlar
-Prostata
-Reflexer

Allt detta såg bra ut vilket är mycket glädjande. Det var några provsvar till som de inte fick fram pga "otillräcklig mängd".  Så det blir till att ge lite mera blod för att få ut de sista svaren.

Kompletterat med "hårda fakta" fanns det också möjligt att under ca 1 timme tala runt kring allmänmåendet med läkaren. Det var också bra. Jag har uppfattat att på de flesta vårdcentraler så har man max 15 min med sin husläkare. Kanske har jag fel och det kan ju också bero på antal patienter/läkare.

Rekommenderar att man gör detta regelbundet. På min firma ingår det i anställning vartannat år from 50 år.

1 comment:

Anonymous said...

Det låter ju fint med en allmän och också mycket noggrann läkarundersökning.Jag vet att man kan kan få en dylik genomgång på min vårdcentral också.För några år sedan hörde jag att det kostade 1600:- kram mamma