Sunday, March 17, 2013

Kings of tennis 2013

I torsdags var jag på Stockholm Waterfront och såg ett par matcher i årets upplaga av Kings of Tennis.
Jag var på samma tillställning 2012 som jag tidigare har berättat om här i bloggen.

Upplägget var det samma. Ett antal medelålders förre detta världsettor mm i tennis spelar en turnering ihop. Som förra året var Edberg, Wilander, Larsson och McEnroe med. Jag hade hoppats att Jimmy Connors skulle komma men han blev tyvärr skadad. Istället kom Henri  Leconte.

Jag såg först Edberg mot Magnus Larsson. Edberg började trevande men visade sedan var skåpet skulle stå. Han kör fortarande på ett fint sätt serve/volley stilen. Ganska ovanligt i dagens tennis pga de långsammare banorna.

I den andra matchen var publikfavoriten McEnroe mot Leconte. McEnroe var inte i samma sving som förra året. Men visst är han fantastisk. Han tog dock han en "medical timout" där han fick behandling för vad som verkade nackproblem. Leconte spexade mycket men kunde snabbt växla mellan spex och fina vinnarslag.  Det blev 1-1 i set men sedan bröt McEnroe matchen och utropades till segrare.

Kings of Tennis kör lite egna upplägg så jag tror många inte var med på hur McEnroe blev vinnare. Matcherna spelas här annars i bäst av 2 set och ett sk supertiebreak som får avgöra det hela om det är 1-1. I ett supertiebreak går man till 10.

Jag träffade en fd tränare till mig innan matcherna. Han berättade att han varit där dagen innan och fått frågan om han ville träna med McEnroe! Han blev dock så ställd att det inte blev nåt av. Nu ångrade han det naturligtvis.

Om "areanan" kan det sägas att det är bra att man sitter så nära. Nåt som dock måste förbättras är det trånga sittplatserna. Skärpning.


Stefan Edberg intervjuas.


Provade "Solsidan". Christer Gardells lågkaloriöl.


Belysningen på arenan innan McEnroes entré


McEnroe närmast.




No comments: